چهل حدیث درباره نماز شب

 

#شب #نماز_شب نخونی #روز گرفتاری

💥 #امام_صادق علیه السلام👇

لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ لَمْ یُصَلِّ #صَلاةَ_اللَّیْلِ

کسى که #نماز_شب را بجا نیاورد از شیعیان ما نیست

💥 #رسول_خدا ص👇

عَلَیْکُمْ #بِصَلاةِ_اللَّیْلِ وَلَوْرَکْعَةً واحِدَةً

بر شما باد به #نماز_شب اگرچه 1️⃣ رکعت

 

بخش اول: اهمیت نماز شب
حدیث اول: محبوبیت نــماز شـب
رسول خدا صلی الله علیه و آله
اَلرَّکْعَتانِ فِى جَوْفِ اللَّیْلِ اَحَبُّ اِلَىَّ مِنَ الدُّنْیا وَما فِیْها. 
دو رکعت نماز در دل شب پیش من از دنیا و آنچه در آن است محبوبتر است.
بحارالأنوار، ج 87، ص 148


حدیث دوم: زیـور آخـرت
امام صادق علیه السلام
اَلمالُ وَآلْبَنُونُ زینَةُ الْحَیوةِ الدُّنْیا وَثَمانُ
رَکَعاتٍ مِنْ آخِرِ اللَّیْلِ وَالْوَتْرُ زینَةُ الآخِرَةِ، وَقَدْ یَجْمَعُهَا اللّهُ لاَِقْوامٍ.
ثروت و فرزندان، زیور زندگى دنیایند، و هشت رکعت نماز در آخر شب
و یک رکعت نماز «وتـر» زیور آخرتند، که گاهى خدا همه آن زیورها را براى عدّه اى جمع مى کند.
بحارالأنوار، ج 87، ص 150


حدیث سوم: ملاک دوستى خـدا
جابربن عبدالله انصارى
سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقُولُ: مَا اتَّخَذَّ اللّهُ اِبْراهِیمَ خَلیلاً اِلاّ لاِِطْعامِهِ الطَّعامَ، وَصَلاْتِهِ بِاللَّیْلِ وَالنَّاسُ نِیامٌ. 
از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که مى فرمود: خداوند متعال ابراهیم علیه السلام را جز بخاطر دو کار دوست و خلیل خود انتخاب نکرد:
۱ ـ اطعام دادنش
۲ ـ نماز شب خواندش هنگامى که مردم خوابند.
بحارالأنوار، ج 87، ص 144


حدیث چهارم: مایه سـعادت
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
خَیْرُکُمْ مَنْ اَطابَ الْکَلامَ وَاَطْعَمَ الطَّعامَ وَصَلّى بِاللَّیْلِ وَ النّاسُ نِیامٌ
 بهترین فرد شما کسى است که نیکو سخن بگوید و طعام بدهد و هنگامى که مردم خوابند نماز (شب) بخواند.
بحارالأنوار، ج 87، ص 142


حدیث پنجم: بهترین نـماز
رسول بزرگوار اسلام صلى الله علیه و آله
اَفْضَـلُ الصَّـلاةِ بَـعْدَ الصَّـلاةِ الْمَـکْتُوبَةِ الصَّـلاةُ فِى جَوْفِ الَلَّیْلِ. 
 بـهتـرین نـماز بـعد از نـماز واجـب، نـماز خـواندن در دل شـب است.
کنز العمال، 7/21397
حدیث ششم: برتر از جـهان
رسول اکرم صلى الله علیه و آله
رَکْعَتانِ یَرْکَعُهُما اِبْنُ آدَمَ فِى جَوْفِ اللَّیْلِ الآخِرِ خَیْرٌ لَهُ مِنَ الدُّنْیا
وَما فِیها، وَلَوْلا اَنْ اَشُقَّ عَلى اُمَّتِى لَفَرَضْتُهُما عَلَیْهِمِ. 
دو رکعت نمازى که انسان در دل آخر شب بخواند از دنیا و آنچه در آن است بهتـر است
و اگر بـر امّتم دشوار نبود آن دو رکعت را بر آنان واجب مى کـردم.
کنز العمال، 7/21405
حدیث هفتم: درهـاى خیر و سعادت
رسول خدا صلی الله علیه و آله در جنگ تبوک به معاذ بن جبل فرمود: 
وَاِنْ شِئْتَ أَنْبَأْتُکَ بِاَبْوابِ الْخَیْرِ؟ قالَ: قُلْتُ: اَجَلْ یارَسُولَ اللّهِ قالَ: اَلصَّوْمُ جُنَّةٌ، وَالصَّدَقَةُ تُکَفِّرُ الْخَطیئَةَ،
وَقِیامُ الرَّجُلِ فِى جَوْفِ اللَّیْلِ یَبْتَغى وَجْهَ اللّهِ، ثُمَّ قَرَءَ هذِهِ الآیَةَ: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ المَضاجِعِ»
مى خواهى درهاى خیر و سعادت را به تو معرّفى کنم؟ او گفت: آرى اى رسول خدا، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: اینهاست:
۱ ـ روزه که سپر (از آتش) است.
۲ ـ صدقه که خطا را جبران مى کند.
۳ ـ بیدارى انسان در دل شب که بخاطر خدا باشد سپس این آیه را خواند: «تَتَجافى جُنُوبُهُم عَنِ المَضاجِعِ ...
بحارالأنوار، ج 87، ص 123
حدیث هشتم: سفارش‏ جبرئیل
رسول خدا صلی الله علیه و آله 
مـازالَ جَبْـرَئیلُ یُوصینـِى بِقِـیامِ اللَّیْلِ حَتّـى ظَنـَنْتُ اَنَّ خِـیارَ اُمَّـتى لَـنْ یَـنامُوا.
جبرئیل همواره مرا به شب زنده دارى سفارش مى کرد تا اینکه من گمان کردم که خوبان امّت من شبها نمى خوابند.
بحارالأنوار، ج 87، ص ۱۳۹
حدیث نهم: یکى از سه افتـخار
امام صادق علیه السلام
ثَلاثَةٌ هُنَّ فَخْرُ المُؤْمِنِ وَزینَةٌ فِى الدُّنْیا وَاْلآخِرَةَ: الَصَّلاةُ فِى آخِرِ اللَّیْلِ،
وَ یَأْسُهُ مِمّا فِى اَیْدىِ النّاسِ، وَوِلایَةُ اْلاِمامِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ.
سه چیز مایه افتخار مؤمن و زینت و آرایش انسان در دنیا و آخرت است:
۱ ـ نماز در آخر شب
۲ ـ قطع امید از آنچه در دست مردم است
۳ ـ پذیریش ولایت امام معصومى از خاندان محمد صلی الله علیه و آله
بحارالأنوار، ج 87، ص 140
حدیث دهم: شرف و عزّت مؤمن
امام صادق علیه السلام
شَرَفُ الْمُؤْمِنِ صَلاتُهُ بِاللَّیْلِ، وَعِزُّهُ کَفُّ الاَذى عَنِ النّاسِ
شرافت انسان با ایمان به نماز شب اوست و عزّت و بزرگوارى او خوددارى از اذیت مردم است.
بحارالأنوار، ج 87، ص 141 
حدیث یازدهم: مباهات الهى
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
اِذا قـامَ الْعَبْدُ مِنْ لَذیذِ مَضْـجَعِهِ وَالنُّعـاسُ فِى عَیْنَـیْهِ لِیُـرْضِىَ رَبَّـهُ جَلَّ وَ عَزَّبِصَـلاةِ لَیْلِهِ، بـاهَى اللّهُ بِهِ مَلائِـکَتَهُ،
فَقـالَ: اَمـا تَرَوْنَ عَـبْدى هذا، قَدْ قـامَ مِنْ لَذیذِ مَضْـجَعِهِ اِلى صَـلاةٍ لَمْ اَفْـرُضْها عَـلَیْهِ اِشْـهَدُوا اَنِّى قَـدْ غَفَـرْتُ لَهُ
 هنگامى که انسان از بستر لذتبخش خود برخیزد در حالى که چشمانش خواب آلوده است
براى اینکه با نماز شبش پروردگار خود را خوشنود کند، خداوند در مقابل فرشتگانش به او مى نازد و مى فرماید:
آیا بنده مرا نمى بینید که از رختخواب گوارایش برخاسته براى نمازى که من بر او واجب نکردم. گواه باشید که او را بخشودم.
بحار الانوار،ج 87، ص 156 
حدیث دوازدهم: اجـر بى‏ پایان
امام صادق علیه السلام
ما مِنْ عَمَلٍ حَسَنٍ یَعْمَلُهُ الْعَبْدُ اِلاّوَلَهُ ثَوابٌ فِى الْقُرْآنِ اِلاّ صَلاةُ اللَّیْلِ فَاِنَّ اللّهَ لَمْ یُبَیِّنْ ثَوابَها لِعَظیمِ خَطَرِهِ عِنْدَهُ فَقالَ:
«تَتَجا فى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفا وَطَمَعَا وَمِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما اُخْفِىَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِّ اَعْیُنٍ جَزاءً بِما کانُوا یَعْملُونَ»
هیچ کار خوبى نیست که انسان انجام دهد جز اینکه براى آن در قرآن پاداشى بیان شده است مگر نماز شب،
که خداوند پاداش آنرا مشخص نکرده بخاطر بزرگى و عظمت آن پیش خودش بلکه فرموده است:
پهلو از بستر از خواب حرکت مى دهند (در دل شب) با بیم و امید خداى خود را مى خوانند و از آنچه روزى آنها کردیم انفاق مى کنند،
هیچ کس نمى داند که پاداش نیکوکاریش چه نعمت و لذتهاى بى نهایت که روشنى بخش دیده است در عالم غیب براى او ذخیره شده است.
وسائل الشیعه، ج 5، ص 281
حدیث سیزدهم: یـک رکعت
رسول خدا صلى الله علیه و آله 
عَلَیْکُمْ بِصَلاةِ اللَّیْلِ وَلَوْرَکْعَةً واحِدَةً، فَاِنَّ صَلاةَ اللَّیْلِ مِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ،
وَتُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ تَبارَکَ وَ تَعالى، وَتَدْفَعُ عَنْ اَهْلِها حَرَّ النَّارِ یَوْمَ القِیامَةِ …
بر شما باد به نماز شب اگرچه یک رکعت باشد، زیرا نماز شب انسان را از گناه باز مى دارد،
و خشم پروردگار را (نسبت به انسان) خاموش مى کند و سوزش آتش را در قیامت از انسان دفع مى کند.
کنز العمال، 7/21431 
حدیث چهاردهم: شیعه و نماز شب
امام صادق علیه السلام
لَیْسَ مِنْ شیعَتِنا مَنْ لَمْ یُصَلِّ صَلاةَ اللَّیْلِ
کسى که نماز شب را بجا نیاورد از شیعیان ما نیست.
(شیخ مفید گفته: منظور اینست که از شیعیان مخلص نیست یا اینکه منظور اینست کسى که معتقد به فضیلت نماز شب نباشد از شیعیان ما نیست)
 بحارالأنوار، ج 87، ص 162
حدیث پانزدهم: بیدار کردن براى نماز
رسول خدا صلى الله علیه و آله
رَحِمَ اللّهُ رَجُلاً قامَ مِنَ اللَّیْلِ فَصَلّى وَاَیْقَظَ اِمْرَأَتَهُ فَصَلَّتْ، فَاِنْ اَبَتْ نَضِحَ فِى وَجْهِهَا المآءَ،
رَحِمَ اللّهُ اِمْرَأَةً قامَتْ مِنَ اللَّیْلِ فَصَلَّتْ وَاَیْقَظَتْ زَوْجَها، فَاِنْ اَبى نَضِحَتْ فِى وَجْهِهِ المآءَ.
خداوند رحمت کند مردى را که مقدارى از شب را از خواب برخیزد و نماز بخواند و همسرش را هم بیدار کند تا نماز بخواند، اگر چنانچه بیدار نشد آب به صورتش بپاشد (تا بیدار شود)،
و خدا رحمت کند زنى را که از خواب بیدار شود پس نماز بخواند و همسرش را بیدار کند چنانچه بیدار نشد آب به صورتش بپاشد (البته در صورت تمایل و رضایت).
میزان الحکمة، ج 5/10446 
حدیث شانزدهم: نیت نماز شب 
رسول خدا صلی الله علیه و آله
ما مَنْ عَبْدٍ یُحَدِّثُ نَفسَهُ بِقِیامِ ساعَةٍ مِنَ اللَّیْلِ
فَیَنامُ عَنْها اِلاّ کانَ نَوْمُهُ صَدَقَةً تَصَدَّقَ اللّهُ بِها عَلَیْهِ وَکَتَبَ لَهُ اَجْرَما نَوى.
بنده اى که تصمیم مى گیرد (براى نماز شب) از خواب برخیزد و خواب مى ماند
خوابش صدقه اى حساب مى شود که خدا داده و ثواب آنچه را که قصد داشت خدا براى او مى نویسد.
میزان الحکمة، ج 5/10470
بخش دوم: آثار نماز شب
حدیث هفدهم: آثار نمازشب و کـفاره گناهان 
رسول خدا صلی الله علیه و آله
عَلَیْکُمْ بِصَلاةِ اللَّیْلِ فَاِنَّهُ دَأْبُ الصّالِحینَ قَبْلَکُمْ، وَاِنَّ قِیامَ اللَّیْلِ قُرْبٌ اِلَى اللّهِ،
وَمِنْهاةٌ عَنِ اْلاِثْمِ، وَتَکْفیرُ السَّیِّئاتِ وَمَطْرَدَةُ الدّاءِ فِى الْجَسَدِ
بر شما باد به نماز شب، زیرا آن روش شایستگان پیش از شماست، و بیدارى شب انسان را به خدا نزدیک مى کند،
و از گناه باز مى دارد و گناهان را مى پوشاند، و بیمارى را از بدن مى زداید.
 بحارالأنوار، ج87، ص123 
حدیث هجدهم: فواید نماز شب 
امیرالمؤمنین علیه السلام
قیامُ اللَّیْلِ مُصِحَّةٌ لِلْبَدَنِ، وَ مَرْضاةٌ لِلرِّبِّ عَزَّوَجَلَّ، وَ تَعَرُّضٌ لِلرَّحْمَةِ وَ تَمَسُّکٌ بِاَخْلاقِ النَّبِیّینَ.
بیدارى شب باعث سلامتى بدن و خشنودى پروردگار بزرگ و در معرض رحمت و لطف خدا قرار گرفتن و چنگ زدن به اخلاق پیامبران است.
بحارالأنوار، ج87، ص144 
حدیث نوزدهم: آثار نماز شب 
امام صادق علیه السلام
صَلاةُ اللَّیْلِ تُحسِنُ الْوَجْهَ، وَتُحْسِنُ الْخُلْقَ، وَتُطِیبُ الرّیحَ،
وَتُدِرُّ الرِّزْقَ، وَ تَقْضِى الدَّیْنَ، وَتَذْهَبُ بالْهَمِّ، وَتَجْلُو الْبَصَرَ.
 نماز شب انسان را خوش سیما و خوش اخلاق و خوشبو مى کند، و روزى را زیاد،
و قرض را ادا مى کند و غم را مى برد و دید انسان را نورانى مى کند.
وسائل الشیعه، ج5، ص272
حدیث بیستم: نماز شب و نور خدا
امام صادق علیه السلام
مابالُ المُتهَجِّدینَ بِاللَّیْلِ مِنْ اَحْسَنِ النّاسِ وَجْها؟
قالَ: لاَِنَّهُمْ خَلَوْا بِرَبِّهِمْ فَکَساهُمْ اللّهُ مِنْ نُورِهِ.
از امام سجاد سئوال شد: چگونه است که شب زنده داران از خوش سیماترین مردمند؟
امام علیه السلام فرمود: زیرا آنها با خداى خود خلوت مى کنند و خدا آنها را با نورش مى پوشاند.
بحارالأنوار، ج87، ص159
حدیث بیست و یکم: ضـمانت روزى 
امام صادق علیه السلام
الَ: کَذِبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ یُصَلّى صَلاةَ اللَّیْلِ وَهُوَ یَجُوعُ اِنَّ صَلاةَ اللَّیْلِ تَضْمِنُ رِزْقَ النَّهارَ
دروغ گفته کسى که گمان کند نماز شب مى خواند و گرسنگى مى کشد زیرا نماز شب غذاى روز را ضمانت مى کند.
بحارالأنوار، ج87، ص154
حدیث بیست و دوم: درجات نـماز شـب 
رسول خدا صلی الله علیه و آله
مَنْ رُزِقَ صَلاةَ اللَّیْلِ مِنْ عَبْدٍ اَوْاَمَةٍ قامَ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ مُخْلِصا فَتَوَضَّأَ وُضُوءً سابِغا وَصَلّى لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ بِنیَّةٍ صادِقَةٍ
وَقَلْبٍ سَلیمٍ وَبَدَنٍ خاشِعٍ وَعَیْنٍ دامِعَةٍ جَعَلَ اللّهُ تَبارَکَ وَتَعالى خَلْفَهُ تِسعَةَ صُفُوفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ فِى کُلِّ صَفٍّ ما لایُحْصى عَدَدَهُمْ
اِلاَّاللّهُ تَعالى اَحَدُ طَرَفَىْ کُلِّ صَفٍّ فِى الْمَشْرِقِ وَالآخِرُ بِالْمَغْرِبِ، قالَ: فَاِذا فَرَغَ کَتَبَ لَهُ بَعَدَدِهِمْ دَرَجاتٍ. 
به بنـده اى که نماز شب نصـیب شده، هنگـامى که براى خدا بیدار شـود و وضـو بگیرد وضوى کامل، و با نـیّت خالص
و قلب سـالم و بدن خاشع و چـشم گریـان براى خدا نمـاز بخواند خداوند پشت سر او نه صف از فـرشتگان را به صف مى کند که جز خدا کسى نمى تواند آنها را شمارش کند،
که یکطرف هر صف در مشرق و طرف دیگر در مغرب است هنگامى که او نماز را تمـام کند خـدا به تعـداد آن فرشتـگان بـراى او درجـه و ثـواب مى نویـسد.
بحارالانوار ج87، ص137
حدیث بیست و سوم: برکت نماز شب 
امام رضا علیه السلام
عَـلَیْکُمْ بِصَـلاةِ اللَّیْلِ فَما مِنْ عَـبْدٍ یَقُومُ آخِرَ اللَّیْلِ فَیُصَـلِّى ثَمانَ رَکَعاتٍ وَ رَکْعَـتَىِ الشَّفْـعِ وَ رَکْعَةَ الْـوَتْرِ وَاسْتَغْـفَرَ اللّهَ فـى قُنُوتِهِ سَبْـعینَ مَرَّةً اِلاّ،
اُجیرُ مِنْ عَـذابِ الْقَـبْرِ، وَمِنْ عَـذابِ النّارِ، وَمُـدَّلَهُ فِى عُمْرِهِ، وَوُسِّعَ عَلَیْهِ فِى مَعِیْشَتِهِ، ثُمَّ قالَ علیه السلام:
اِنَّ الْبَیَـوتَ الَّتى یُصَـلّى فِیـها بِاللَّیْلِ یَـزْهَرُنُورُها لاَِهْلِ السَّماءِ کَما یَزْهَرُ نُورُ الْکَواکِبِ لاَِهْلِ اْلاَرْضِ.
بر شما باد به نماز شب، هیچ بنده اى نیست که آخر شب بیدار شود و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بخواند و در قنوت آن هفتاد بار استغفار کند
مگر اینکه خداوند او را از عذاب قبر و آتش پناه داده و عمر او را طولانى کرده، به زندگى او گشایش خواهد داد. سپس امام علیه السلام فرمود:
خانه هائى که در آنها نماز شب خوانده مى شود نورش براى اهل آسمان مى درخشد همانطور که نور ستارگان براى مردم زمین مى درخشد.
 بحارالأنوار، ج87، ص161 
 
حدیث بیست و چهارم: دست آورد نـماز شـب 
رسول اکرم صلی الله علیه و آله
صَلاةُ اللَّیْلِ مَرْضاةُ الرّبِّ، وَحُبُّ الْمَلائِکَةِ، وَسُنَّةُ اْلاَنْبِیاء، وَنُورُ الْمَعْرِفَةِ، وَ اَصْلُ الاِْیْمانِ، وَر احَةُ اْلاَبْدانِ، وَکِراهِیَةُ الشَّیْطانِ،
وَسِلاحٌ عَلَى الاَْعْداءِ، وَ اِجابَةٌ لِلدُّعاءِ، وَقَبُولُ اْلاَعْمالِ، وَبَرَکَةٌ فى الرِّزْقِ، وَشفیعٌ بَیْنَ صاحِبِها وَبَیْنَ مَلَکِ الْمَوْتِ، وَ سِر اجٌ فى قَبْرِهِ
وَ فِر اشٌ تَحْتَ جَنْبِهِ، وَجَوابٌ مَعَ مُنْکَرٍ و َ نَکیرٍ، وَمُونِسٌ وَزائِرٌ فِى قَبْرِهِ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ.
نمـاز شب مایه خوشنودى پروردگار و دوستى فرشتگان و روش پـیامبران و نور معـرفت و ریشه ایـمان و موجـب آرامـش بـدن و نـفرت شیطان
و سلاح در مقابل دشمن و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال و برکت روزى است. و نماز شب بین نـمازگزار و مـلک المـوت واسـطه مـى شود و چـراغ قـبر
و فـرش زیر او در قـبر و پـاسخ نـکیر و منکر و مـونس انسان در قبر و زیارت کننده او در قبر تا روز قیامت خـواهد بود.
بحارالأنوار، ج87، ص161 
حدیث بیست و پنجم: نماز شب، بـهاى بهـشت
حضرت على علیه السلام
اَفْشُوا السَّلامَ، وَاَطْعِمُوا الطَّعامَ، وَصَلُّوا بِاللَّیْلِ وَالنّاسُ نِیامٌ، تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ بِسَلامٍ.
 سلام را روشن ادا کنید، و طعام بدهید و هنگامى که مردم خوابند نماز شب بخوانید تا با ایمنى وارد بهشت شوید.
بحارالأنوار، ج 87، ص 159
حدیث بیست و ششم: نماز شب و ایمنى جامعه
امام على علیه السلام
اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ اِذا اَرادَ اَنْ یُصیبَ اَهْلَ اْلاَرْضِ بِعَذابٍ قالَ لَوْلاَ الذَّینَ یَتَحابُّونَ بِجَلالى،
وَیَعْمُرُونَ مَساجِدى وَیَسْتَغْفِرُونَ بِاْلاَسْحارِ لاََنْزَلْتُ بِهِمْ عَذابى.
 هنـگامى که خـداوند بزرگ اراده مى کند مردم روى زمین را گرفتار عـذاب کنـد مـى گویـد: اگـر نبـودند کـسانى که مـرا بخـاطر جـلال
و جبروتم دوست مى دارند و مساجد مرا آباد مى کنند و سحـرگاهان اسـتغفار مى کـنند عـذابم را بر زمـینیان نازل مى کـردم.
بحارالأنوار، ج 87، ص 150 
حدیث بیست و هفتم: نـورانیت قـبر
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
صَلاةُ اللَّیْلِ سِراجٌ لِصاحِبِها فِى ظُلْمَةِ الْقَبْرِ
نماز شب در تاریکى قبر براى صاحبش چراغ است.
بحارالأنوار، ج 87، ص 161
بخش سوم: موانع نماز شب
حدیث بیست و هشتم: محرومیت از نـماز شـب
جاءَ رَجُلٌ اِلى اَمیرِالْمُؤْمِنینَ علیه السلام فَقالَ:
یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ اِنّى قَدْ حُرِمْتُ الصَّلاةَ بِاللَّیْلِ، فَقالَ اَمیرُ الْمُؤْمِنینَ: اَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیَّدَتْکَ ذُنُوبُکَ
مردى خدمت امیرالمؤمنین آمد و گفت: اى امیر مؤمنان من از نماز شب محروم شدم، على علیه السلام فرمود: تو مردى هستى که گناهانت تو را به بند کشیده است.
 بحارالأنوار، ج 87، ص 146
حدیث بیست و نهم: دروغ و نـماز شـب 
امام صادق علیه السلام
اِنَّ الرَّجُلَ لَیَکْذِبُ الْکَذِبَةَ فَیُحْرَمُ بِها صَلاةَ اللَّیْلِ، فَاِذا حُرِمَ بِها صَلاةَ اللَّیْلِ حُرِمَ بِها الرِّزْقَ
 مرد دروغ مى گوید پس بخاطر آن دروغگوئى از نماز شب محروم مى شود، هنگامى که از نماز شب محروم شد بخاطر ترک آن از روزى هم محروم مى شود.
بحارالأنوار، ج87، ص 146
حدیث سی ام: گناه و نماز شب 
امام صادق علیه السلام
اِنَّ الرَّجُلَ یَذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ صَلاةَ اللَّیْلِ، وَاِنَّ الْعَمَلَ السَّیِّئَ اَسْرَعُ فِى صاحِبِهِ مِنَ السِّکِّینِ فِى اللَّحْمِ
مرد گناه مى کند بهمین جهت از نماز شب محروم مى شود، همانا کار بد (گناه) در صاحبش زودتر کارگر مى شود تا کارد در گوشت.
میزان الحکمة، ج 5/10467 
حدیث سی و یکم: محروم واقـعى 
امام صادق علیه السلام
یا سُلَیْمانُ لاتَدَعْ قِیامَ اللَّیْلِ فَاِنَّ الْمَغْبُونَ مَنْ حُرِمَ قِیامَ اللَّیْلِ
اى سلیمان نماز شب را رها نکن، زیرا بازنده و مغیون کسى است که از بیدارى شب محروم باشد.
بحارالأنوار، ج 87، ص 146
بخش چهارم: آداب نماز شب
حدیث سی و دوم: نــماز شــب در خلوت 
رسول اکرم صلى الله علیه و آله
صَلاةُ التَّطَوُّعِ حَیْثُ لایَراهُ مِنَ النّاسِ اَحَدٌ مِثْلُ خَمْسٍ وَعِشْرِینَ صَلاةً حَیْثُ یَراهُ النّاسُ
 نماز مستحبى که کسى از مردم، نمازگزار را نبیند برابر با بیست و پنج نماز است در جایى که مردم او را مى بینند.
کنز العمال، 7/21346
حدیث سی و سوم: آداب نماز شب 
على بن اسـباط از امـام صادق علیه السلام
اَنَّـهُ سَـأَلَ اَباعَبْـدِاللّهِ علیه السلام عَنْ رَجُـلٍ یَقُـومُ فِى آخِـرِ اللَّیْلِ یَرْفَـعُ صَوْتَهُ بِالقَـرائَةِ،
قـالَ: یَنْـبَغِى لِـلرَّجُلِ اِذا صَلّى بِاللَّیْلِ اَنْ یُسْمِعَ اَهْلَهُ لِکَىْ یَقُومَ النّائِمُ وَ یَتَحَرَّکَ الْمُـتَحَرِّکُ 
 در مـورد مـردى کـه آخـر شـب برمى خیـزد و صـدایش را در قـرائت بلند مى کـند، پـرسیـد: امـام علیه السلام فرمود:
شـایستـه اسـت انسـان وقـتى نـماز شـب مى خـواند صدایـش را بـه خانواده اش بـرساند تـا آنـکه خـواب رفـته بـیدار شـود و آنـکس که مى خـواهد حرکت کـند، حـرکت کـند.
بحارالأنوار، ج 87، ص 209
حدیث سی و چهارم: نـماز شـب خانوادگى 
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
اِذا اَیْقَظَ الرَّجُلُ اَهْلَهُ مِنْ اللَّیْلِ وَصلَّیا کُتِبا مِنَ الذّاکِرِینَ اللّهَ کَثیرا وَالذَّاکِراتِ
هنگامى که مرد (از خواب بیدار شود و) خانواده اش را از خواب بیدار کند و نماز بخوانند
خدا آنها را جزء مردان ذاکر و زنان بسیار ذاکر مى نویسد [ اشاره است به آیه 35 سوره احزاب ]
(که خداوند در قرآن از آنها نام برده و براى آنها پاداش بزرگ و غفران آماده کرده است).
بحارالأنوار، ج 87، ص 158
حدیث سی و پنجم: مسواک براى نماز شب 
امام صادق علیه السلام
اِذا قُمْتَ بِاللَّیْلِ فَاسْتَکِ فَاِنَّ الْمَلَکَ یَأْتیکَ فَیَضَعُ فاهُ عَلى فیکَ، فَلَیْسَ مِنْ
حَرْفٍ تَتْلُوهُ وَتَنْطِقُ بِهِ اِلاّصَعِدَ بِهِ اِلَى السَّماءِ، فَلْیَکُنْ فُوْکَ طَیِّبَ الرّیحِ.
وقتى براى نماز شب بلند شدى مسواک بزن، (تا دهان تو پاکیزه و خوشبو باشد) زیرا فرشته مى آید
و دهانش را بر دهان تو مى گذارد، و هر حرفى را که تلفّظ کنى آنرا به آسمان مى برد، پس دهانت خوشبو باشد.
بحارالأنوار، ج 87، ص 207
حدیث سی و ششم: قنوت طـولانى 
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
اَطْوَلُکُمْ قُنُوتا فِى الْوَتْرِ اَطْوَلُکُمْ راحَةً یَوْمَ القِیامَةِ فِى المَوْقِفِ
آسوده ترین شما در توقفگاه قیامت کسى است که قنوت نماز وتر او طولانى تر باشد.
بحارالأنوار، ج 87، ص 287 
حدیث سی و هفتم: نـماز شـب مسافـر
ابراهیم بن سیابه مى گوید:
کَتَـبَ بَعْـضُ اَهْـلِ بَـیْتى اِلـى اَبـى مُحَــمَّدٍ علیه السلام فِى صَلاةِ الْمُسـافِـرِ اَوَّلُ اللَّیْـلِ صَــلاةُ اللَّیْـلِ فَـکَتَبَ علیه السلام:
فَـضْلُ صَـلاةِ الْمُسـافِرِ اَوَّلَ اللَّـیْلِ کَفَـضْلِ صَــلاةِ الْمُـقِیمِ فِـى الْحَـضَرِ مِـنْ آخِـرِ اللَّیْلِ.
یکى از خـانواده مـن به امــام عـسگرى علیه السلام نامه نوشت و در مورد نمـاز شـب مسـافر در اوّل شـب سـئوال کرد، امام علیه السلام در پاسـخ نوشت:
فضیلت نماز شب مسافر در اوّل شب مثل فضیـلت نمـاز آخر شـب غیر مسـافر است.
بحارالانوار، ج 78، ص 210 
حدیث سی و هشتم: قضاى نـماز شـب
رسول خدا صلى الله علیه و آله
اِنَّ اللّهَ یُبـاهى بِالْعَـبْدِ یَقْضى صَلاةَ اللَّیْلِ بِالنَّهارِ، یَقُولُ، مَلائِکَتى عَبْدى یَقْضى
مـالَمْ اَفْـتَرِضْهُ عَـلَیْهِ، اِشْــهَدُوا اَنـّى قَـدْ غَفَـرْتُ لَهُ
خـداونـد به کسـى که نـماز شـب تـرک شـده را در روز قـضا کـند، افـتخار مى کـند و مـى فرمـاید: اى فـرشـتگان مـن!
بنـده مـن قضـاى چیـزى را که مـن بر او واجـب نـکرده ام بجـا مـى آورد، شاهد باشید که من او را آمرزیدم.
بحارالأنوار، ج 87، ص 202
حدیث سی و نهم: کیفیت استغفار در نماز شب
امام صادق علیه السلام
اِسْتَغْفِرِاللّهَ فِى الْوَتْرِ سَبْعینَ مَرَّةً، تَنْصِبُ یَدَکَ الیُسْرى وَتَعِدُّ بِالْیُمْنى اَلاِْسْتِغْفارَ. وَکانَ رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله
یَسْتَغْفِرُ فِى الْوَتْرِ سَبْعینَ مَرَّةً وَیَقُولُ: «هذا مَقامُ الْعائِذِبِکَ مِنَ النّارِ» سَبْعَ مَرّاتٍ.
در نماز وتر هفتاد بار استغفار کن در حالى که دست چپ را (مقابل صورت) بلند کرده و با دست راست استغفار را مى شمارى. و رسول خدا صلی الله علیه و آله
هم در نماز وتر هفتاد بار استغفار مى کرد و هفت بار مى گفت: «هذا مقام العائذ بک من النّار». یعنى این جایگاه کسى است که از آتش به تو (خدا) پناه آورده است.
بحارالأنوار، ج 78، ص 287
حدیث چهلم: ادامه نماز شب 
حضرت على علیه السلام
ما تَرَکْتُ صلاةَ اللَّیْلِ مُنْذُ سَمِعْتُ قَوْلَ النَّبِىِّ صلی الله علیه و آله:
«صَلاةُ اللَّیْلِ نُورٌ»، فَقالَ اِبْنُ الْکَوّاءِ: وَ لَیْلَةَ الهَریرِ؟ قالَ: وَلالَیْلَةَ الهَریرِ
از روزى که این گفتار پیامبر که: «نماز شب نور است» را شنیدم نماز شب را ترک نکردم. ابن الکّواء گفت:
در شب هریر هم ترک نشد امام فرمود: نه، در آن شب هم ترک نشد.
(لیلة الهریر نام شبى است که جنگ سختى میان على علیه السلام و معاویه واقع شد.)
 بحارالأنوار، ج 41، ص 17 

مجموعه چهل حدیث موضوعی